2024. november
2024. október
2024. szeptember
2024. július
2024. június
2024. március
2024. január
2023. október
2023. február
2022. november
2022. június
2022. április
2022. március
2022. február
2021. december
2021. november
2021. október
2021. július
2021. június
2021. március
2021. január
2020. december
2020. szeptember
2020. augusztus
2020. július
2020. április
2020. január
2019. november
2019. augusztus
2019. április
2019. március
2019. február
2018. december
2018. október
2018. szeptember
2018. augusztus
2018. július
2018. június
2018. május
2018. április
2018. március
2018. február
2018. január
2017. december
2017. november
2017. szeptember
2017. augusztus
2017. június
2017. május
2017. április
2017. március
2017. február
2017. január
2016. december
2016. november
2016. október
2016. szeptember
2016. augusztus
2016. július
2016. június
2016. május
2016. április
2016. március
2016. február
2016. január
2015. december
2015. november
2015. október
2015. szeptember
2015. augusztus
2015. július
2015. június
2015. május
2015. április
2015. március
2015. február
2015. január
2014. december
2014. november
2014. szeptember
2014. augusztus
2014. július
2014. június
2014. május
2014. április
2014. március
2014. január
2013. december
2013. október
2013. augusztus
2013. július
2013. június
2013. május
2013. április
2013. március
2013. február
2013. január
2012. december
2012. november
2012. október
2012. szeptember
2012. augusztus
2012. július
2012. június
2012. május
2012. április
2012. február
2012. január
2011. december
2011. szeptember
2011. július
2011. június
2011. május
2011. április
2011. március
2011. február
2011. január
2010. december
2010. november
2010. október
2010. szeptember
2010. augusztus
2010. július
2010. június
2010. május
2010. április
2010. március
2010. február
2010. január
2009. december
2009. november
2009. október
2009. szeptember
2009. augusztus
2009. július
2009. május
2009. április
2009. február
2009. január
2008. november
2008. október
2008. augusztus
2008. július
2008. június
2008. január


Direkt értékesítés vagy MLM?
2008. 07. 14.

A 21. századra némiképp ködössé vált, mit is jelent pontosan a közvetlen értékesítés fogalma. Fontos tisztában lenni vele, hogy a közvetlen értékesítés (direct selling) nem egyezik meg a telefonon keresztül történő eladással, sem a TV-shopos eladással, sem a katalógusokkal dolgozó csomagküldő szolgálatokkal, sem pedig a webáruházakon keresztüli eladással, amely esetekben a vevő és az eladó nem kerül egymással személyes kapcsolatba. A fentieket az kapcsolja össze, hogy ezek egyikéhez sem szükséges üzlethelyiséggel rendelkezni, ami ugyanakkor a közvetlen értékesítésnek is jellemzője. A közvetlen értékesítésben mind fogyasztási cikkeket, mind szolgáltatásokat kínálnak. A termékeket rendszerint részletes magyarázatokkal egybekötött bemutatón ismertetik meg az érdeklődőkkel, amit tarthatnak egy embernek (egyéni bemutató) vagy akár nagyobb csoportnak (nyilvános bemutató).

 

Abban az esetben, ha multi level marketingről vagy network marketingről beszélünk, a közvetlen eladás koncepciója kiegészül, ugyanis ezen esetekben a disztribútor nem csak termékeket vagy szolgáltatásokat ad el, hanem munkatársi csoportot is szervez, és ezért az ő forgalmuk után is részesedik.

 

A Family Business üzletelési koncepciójának alapját a többszintű hálózati értékesítési rendszer, és így a közvetlen, személyes értékesítés, a direkt marketing jelenti. Felmerül a kérdés, hogy érvényes-e még ez a koncepció a 21. század elején is? Működik-e még ez az értékesítési csatorna? Ezen kérdések megválaszolásához bemutatom a Magyar Közvetlen Értékesítők Szövetsége által publikált tanulmány főbb megállapításait.

 

Először röviden áttekinteném a közvetlen értékesítés történetét, mely egyidős az emberi civilizációval. Már i. e. 2000-ben Hammurabi törvénykönyve megemlíti az akkor még „vándorkereskedőnek” nevezett személyeket, akik Babilonban a fogyasztókat felkeresve közvetlenül adták el nekik termékeiket. Az i. sz. 5. században Görögországban is virágzott ez a kereskedelmi módszer. A középkorban az értékesítés általánosan elfogadott formájává vált, hiszen a városoktól távoli települések lakossága így tudta legkényelmesebben beszerezni a különböző fogyasztási cikkeket. Az amerikai bevándorlók az új földrészre is magukkal vitték a direkt értékesítés hagyományát, amely a 19. és 20. század során egyre népszerűbbé vált. Két fontos évszám:

 

1855. Nashville-ben megalakult az első amerikai közvetlen értékesítő cég, a Southwestern Publishing House, amely bibliát árult, házról házra járva.

1959. A Michigan állambeli Ada városában (USA) létrejött az AMWAY cég, mely mára a világ több mint 80 országában forgalmazza termékeit.

 

Az 1990-es években sorra nyitották meg magyarországi leányvállalataikat a nagy multinacionális közvetlen értékesítő cégek:

1990: Avon

1991: Amway, Oriflame

1992: Lux, Tupperware

1993: AMC, Sunrider

1994: GNLD International

 

2003-ban világszerte 49 millió embernek jelentett jövedelemforrást ez az értékesítési módszer. Az USA-ban 175000 új termékforgalmazó kezdi meg tevékenységét, az egész világon pedig majd’ 500000-rel nő a disztribútorok száma hetente.

 

A létszám növekedése természetesen az értékesítés ugrásszerű emelkedésében is megmutatkozik. Az USA közvetlen értékesítésből származó forgalma 2003-ban 1 milliárd dollárral nőtt, és elérte a 29,6 milliárd dollárt. A világ adatait tekintve még jelentősebb növekedés mutatkozik: az eladások az elmúlt évben 2,6 milliárd dollárral nőttek, és így 2003 végére elérték a 88,4 milliárd dollárt. Az amerikai statisztikák azt mutatják, hogy 1993 és 2002 között a közvetlen értékesítés évi 7,5%-os növekedést ért el, összevetve a hagyományos kereskedelem évi 5%-os, illetve a teljes amerikai gazdaság évi 3,3%-os növekedésével.

 

A következő táblázat a magyar gazdaság általános helyzetét jellemző bruttó hazai termék (GDP), a magyarországi hagyományos kiskereskedelmi forgalom és a közvetlen értékesítés alakulását mutatja az elmúlt évek során. Mivel a bolti kereskedelem 1998-ig évente rendre csökkent, az összehasonlítás az 1998–2003 közti időszakra készült.

 

 

1998

1999

2000

2001

2002

2003

GDP

104,7

109,1

114,8

118,8

122,9

126,5

Kiskereskedelem

112,3

121,2

123,6

130,3

144,2

156,5

Közvetlen értékesítés

130,8

134,9

168,6

230,5

285,1

309,6

1997=100%

Összehasonlító táblázat – kiskereskedelem és közvetlen értékesítés

 

 

1999-ben a PriceWaterhouseCoopers cég felmérést készített, melynek eredményét „A közvetlen értékesítés társadalmi-gazdasági hatása az Európai Unióban” címen tette közzé. Ebben megerősítették, hogy „a közvetlen értékesítés egy jól megalapozott, szervezett és szabályozott kereskedelmi módszer, mely nagyfokú kényelmet, valamint minőségi termékeket és szolgáltatásokat kínál az európai fogyasztóknak.”

Az Európai Unióban már 1999-ben 12 milliárd euró forgalmat bonyolított a közvetlen értékesítés. A PriceWaterhouseCoopers-tanulmány a következő adatokkal támasztja alá a szakmának a foglalkoztatási problémák megoldásában játszott szerepét: a Közvetlen Értékesítők Európai Szövetsége hatókörébe tartozó közel 500 cég több mint 3 millió embernek biztosított pénzkereseti és munkalehetőséget 1999-ben.

 

A fent leírtak mind azt támasztják alá, hogy a direkt értékesítés, illetőleg a multi level marketing módszer komoly múltra tekint vissza, amely alatt, egészen napjainkig, folyamatos, töretlen és egyre gyorsuló ütemű fejlődés figyelhető meg. Ebből következik, hogy a gondolat, miszerint a Family Business hálózati értékesítési rendszerben kínálja termékeit, a 21. század elején is működőképes.

 

A fentiek bemutatásával azt kívántam belátni, hogy a Family Business olyan lehetőséget kínál mindenki számára, amely elérhető, működő- és fejlődőképes, és komoly jövedelemhez képes hozzájuttatni a családokat a 21. század elején is!

 

Forrás: Közvetlen Értékesítők Szövetsége: Egy régi-új szakma bemutatkozik: Közvetlen értékesítés. In: HVG melléklet. Budapest. 2004. november. Letölthető az Internetről, ITT.

 

© 2008 Family Business Kft. Minden jog fenntartva!

H-1153 Budapest Bácska utca 15. Tel.: (+36-06) 70 452 51 23 E-mail: kozpont@family-business.hu